|
Avaa uusi keskustelu KOULULAITOKSISTARE: KOULULAITOKSISTA | Vastaa PERTTU PESÄ kirjoitti 16.3.2007 | Saksalaisessa koulutusjärjestelmässä on kolme eri tasoa. Perus- keski- ja korkeataso. Lapset jaotellaan jo 10 vuotiaina näihin tasoryhmiin, joista ainoastaan korkeimmasta tasosta on mahdollisuus päästä esim. korkeakouluihin. Lasten tulevaisuus siis määritellään vähän samaan tapaan kuin vanhassa kansakoulu - oppikoulu järjestelmässä Suomessa. Sosiaalisesti väliinpudonneiden määrä on valtava Suomeen verrattuna...
Painotukset ja erikoistumiset ovat enemmän selviytymiskeinoja. Koulut yrittävät omassa taloudellisessa ahdingossaan kehittää uusia painopisteitä saadakseen enemmän taloudellista liikkumavaraa opetukseen. Sinänsä en näe ylimääräisestä opetuksesta haittaa, jos opetus tulee varsinaisen opetussuunnitelman lisäksi, ei poistaen muuta opetusta.
Vielä meillä ei ole pelkoa ns. eliittikoulujen perustamisen suhteen. Maailmalla arvostetaan suomalaista koulutusta ja menestys mm. PISA-tutkimuksissa tukee tätä käsitettä. Pikemminkin suomalaisesta koulutusjärjestelmästä voitaisiin kehittää tuote, jonka viemisellä muihin maihin voisi olla myös taloudellisesti merkitystä.
Kyllä KAIKKI PELAA- järjestelmä on aina eriarvoistamista parempi vaihtoehto. Lisäähän voi toki tehdä koulussa tai sen ulkopuolella jos halua, intoa tai tarvetta on... |
|
|