KESKUSTELU
KESKUSTELUT
+ASEPALVELUS
+DEMOKRATIAVAJETTA TAMPEREEN VIHREISSÄ?
+ILMASTONMUUTOKSEN TORJUNNASTA
+IRENE PORMESTARIKSI
+KOULULAITOKSISTA
+KUNNALLISVAALIT 2008
+MAALÄMPÖÄ!
+MIKSI OLET KOKOOMUKSEN TIENNÄYTTÄJÄ
+MIKSI SINÄ JA VIHREÄT
+NETTIPOKERIKIELTO
+POKERIA
+TAITELIJOIDEN SOSIAALI- JA ELÄKETURVA
+TEKIJÄNOIKEUS
+VIHREÄT JA TUNNELI
Tiedostoja sivulla: 1 5 25 50 100

Avaa uusi keskustelu

Aihe ILMASTONMUUTOKSEN TORJUNNASTA
RE: ILMASTONMUUTOKSEN TORJUNNASTA

Vastaa

PERTTU PESÄ kirjoitti 13.2.2007
Vihreät ovat puhuneet ilmastonmuutoksesta ja siihen aiheuttavista tekijöistä jo parikymmentä vuotta. Nyt vasta valtapuolueissa on herätty ajattelemaan aiheen vakavuutta...

Ihminen muuttaa ilmastoa kasvihuonekaasupäästöin. Näistä vaikutuksista n.60% on hiilidioksidipäästöjä, joita syntyy hiilen, öljyn ja maakaasun käytöstä liikenteessä ja energiatuotannossa. Näistä päästöistä valtaosa on rikkaiden teollisuusmaiden tuottamia päästöjä, joiden vähentämiseksi v.1997 laadittiin ns. Kioton pöytäkirja. Sen tavoitteena on vähentää päästöjä teollisuusmaissa 5,2% vuoden 1990 tasoon verrattuna vuoteen 2012 mennessä.
Suomessa on jo laadittu kansallinen ilmastostrategia. Sen tavoitteena on saavuttaa EU:n sisällä määrätyt päästötavoitteet. Tähän tavoitteeseen ja sen yli pääsemiseen tarvitaan poliittisia ja taloudellisia ohjauskeinoja. Hiilivoiman käytön ja liikenteen päästöjen rajoittamista ei ole vielä poliittisesti ohjailtu. Tähän on mentävä.

Energian tuotannon lisäämisellä vaikutetaan kulutustottumuksiimme. Jos sähkön hinta säilyy eurooppalaisittain katsottuna halpana, se ei ohjaa ihmisiä ja teollisuutta säästötoimenpiteisiin. Uusiutuvien energiavarojen käyttöönotto on kehityssuunta johon on mentävä. Maailman uraanivarannot eivät nykykulutuksella riitä kuin 50 vuodeksi, joten se ei ole ratkaisu.

Yksilölliset päätökset vaikuttavat. Itse vaihdoin hehkulamput energiasäästölamppuihin, säädin suihkun vanhasta 14l/min 9l/min tehoon ja laitoin talooni varauksen maalämpöä varten. Uskon kalliin öljynhinnan jo nyt tuottavan paljon positiivista kehitystä tulevaisuutta ajatellen.

Eduskuntaan minua vie juna. Auton käyttöä pyrin jo nyt vähentämään 20% vuodessa. Julkisten kulkuneuvojen käytöä pitäisi tukea ja saada siten Suomi lähemmäksi omaa tavoitettaan.

Erinomaiset ilmastonmuutosta käsittelevät sivut löytyvät TÄSTÄ osoitteesta.

Aihe IRENE PORMESTARIKSI
KESKUSTELUN AVAUS

Vastaa

UUDEN PERÄSSÄ kirjoitti 1.11.2008
Terve,

toivotan rohkeutta ottaa seuraava askel päätöksenteossa Tampereella. Sehän tapahtuu niin, että te Vihreät luovutte jarruttaja-Kokoomuksen (erit. joukkoliikenneasioissa) apulaisen paikasta ja menette mukaan viherpunaenemmistöön, jonka edellytyksenä on Irenen valitseminen pormestariksi. SDP:llä ei ole mahdollisuutta saada Hannaa läpi, ja heille Irene on toiseksi paras vaihtoehto. Vasemmistoliitto mukaan ja on jo enemmistö. Jonkun muun pienryhmän mukaantulolla suurempi enemmistö.

Ilmoitat tukevasi kaikin tavoin Ireneä, tuo on se konsti parhaiten. SDP suostuu varmasti ja ehdottavat varmaan sitä itsekin. Mikä loistava näkymä saada todellakin Tampere uudella tasolla ympäristökaupungiksi Vihreän pormestarin johdolla, jossa ilmastonmuutosasiat, ratikan rakentaminen ja muut sellaiset ovat faktaa eikä vain porvarien epämääräistä muminaa ilman tositarkoitusta. Vihreät ottaisivat tällä tavalla valtakunnallisestikin jättiharppauksen, siksi suuri imagovoitto Irene pormestarina olisi.

Aihe KOULULAITOKSISTA
KESKUSTELUN AVAUS

Vastaa

Nyt keskustellaan paljon lasten koulutuksesta. Tuntuu, että koulut kilpailevat eri painotuksila jo ekaluokkalaisistakin. Eikö lajivalintaa kannata tehdä vasta myöhemmällä iällä ja olisi parempi keskittyä perusasiohin. Mitä mieltä?

RE: KOULULAITOKSISTA

Vastaa

PERTTU PESÄ kirjoitti 16.3.2007
Saksalaisessa koulutusjärjestelmässä on kolme eri tasoa. Perus- keski- ja korkeataso. Lapset jaotellaan jo 10 vuotiaina näihin tasoryhmiin, joista ainoastaan korkeimmasta tasosta on mahdollisuus päästä esim. korkeakouluihin. Lasten tulevaisuus siis määritellään vähän samaan tapaan kuin vanhassa kansakoulu - oppikoulu järjestelmässä Suomessa. Sosiaalisesti väliinpudonneiden määrä on valtava Suomeen verrattuna...

Painotukset ja erikoistumiset ovat enemmän selviytymiskeinoja. Koulut yrittävät omassa taloudellisessa ahdingossaan kehittää uusia painopisteitä saadakseen enemmän taloudellista liikkumavaraa opetukseen. Sinänsä en näe ylimääräisestä opetuksesta haittaa, jos opetus tulee varsinaisen opetussuunnitelman lisäksi, ei poistaen muuta opetusta.

Vielä meillä ei ole pelkoa ns. eliittikoulujen perustamisen suhteen. Maailmalla arvostetaan suomalaista koulutusta ja menestys mm. PISA-tutkimuksissa tukee tätä käsitettä. Pikemminkin suomalaisesta koulutusjärjestelmästä voitaisiin kehittää tuote, jonka viemisellä muihin maihin voisi olla myös taloudellisesti merkitystä.

Kyllä KAIKKI PELAA- järjestelmä on aina eriarvoistamista parempi vaihtoehto. Lisäähän voi toki tehdä koulussa tai sen ulkopuolella jos halua, intoa tai tarvetta on...

Sivu:   << Prev 1 2 3 4 5 6 7 Next >>